• JAK TŘMENY POSOUVALY HISTORII


    Sedlo je pro jezdce jednou z nejdůležitějších součástí výstroje – poskytuje pohodlí a stabilitu při jízdě. Stabilitu v sedle mají na starost především třmeny!

    Trocha historie

    První sedla na koně se objevila ve střední Asii kolem 7. až 8. století před naším letopočtem. Jednalo se přibližně o oblast dnešního Mongolska a Kazachstánu. Tato oblast byla domovem raných nomádských kultur, které se specializovaly na pastevectví a jízdu na koních. Skytové začali používat primitivní sedla, která se skládala z podložek nebo polstrovaných pokrývek umístěných na hřbetu koně, aby jezdcům poskytovala větší pohodlí a stabilitu při jízdě. Tato jednoduchá sedla byla často vyrobena z kůže a plsti a neměla pevnou konstrukci ani třmeny. Odtud se sedlo postupně šířilo do ostatních částí světa, včetně Evropy a Číny, kde se sedla postupně vyvíjela, objevila se kostra a později i třmeny.

    První třmen nebyl bezpečný

    První účinný třmen se s největší pravděpodobností objevil patrně v severní Indii kolem roku 200-300 n. l. Jednalo se o jakýsi provaz nebo kožený pásek se smyčkou na konci, kam jezdec vsouval špičku. Hrůza pomyslet, co se stalo, když noha smyčkou projela a jezdec vypadl ze sedla! Ale i tak, třmen znamenal pro jezdectví převratnou změnu, protože umožňoval jezdcům udržet se na koni i při rychlých pohybech nebo v nerovném terénu. Nicméně, první třmeny, které odpovídají našim představám o třmenech, se objevily v Číně přibližně ve 3. až 5. století našeho letopočtu. První spolehlivý důkaz v podobě keramiky s vyobrazením jezdce se třmeny pochází z Číny z hrobky z období Ťin datovanou asi 302 n. l.

    Třmeny prošly během staletí vývojem.

    Kovové třmeny z Číny

    Třmeny z 5. století v Číně byly jednoduché, funkční a v zásadě se již velmi podobaly současným třmenům. Byly vyrobeny z bronzu nebo železa, měly obvykle oválný nebo téměř obdélníkový tvar s mírně zaoblenými rohy. Měly širokou základnu, na kterou si jezdec mohl bezpečně a pohodlně položit nohu a opřít se do ní. K sedlu byly třmeny upevněny pomocí kožených řemenů. V horní části třmenu byl obvykle otvor nebo úchyt, skrze který byl řemen provlečen. Třmeny bývaly reliéfně zdobené nebo potažené kůží. Tyto třmeny umožňovaly jezdcům lepší stabilitu a kontrolu nad koněm, což mělo obrovský vliv na efektivitu jízdy a bojové taktiky. Vynález třmenů byl jedním z klíčových momentů historie a měl dopad na vojenské a kulturní dějiny světa. Zkrátka, bez třmenů to nejde!

    Třmeny poskytly jezdcům v sedle lepší oporu a  de facto umožnily vznik těžké jízdy.

    Třmeny ve středověké Evropě

    Koncem 6. nebo začátkem 7. století n. l. se především díky nájezdníkům ze Střední Asie, jako byli Avaři, začaly třmeny šířit z Číny přes Asii do Evropy. Železný hruškovitý tvar třmenů, předchůdce středověkých evropských typů, byl v Evropě nalezen v avarských hrobech ze 7. století v Maďarsku. Třmeny rychle našly uplatnění, protože poskytovaly jezdcům výrazně lepší stabilitu a kontrolu nad koněm, což bylo důležité zejména v boji.

    Za první evropskou písemnou zmínku o třmenech je považován válečný manuál Strategikon římského císaře Mauricia asi z roku 580. Císař popisuje vybavení jízdy: „…k sedlům by měly být připevněny dva železné stupně, laso s řemenem.“ Historici často poukazují na fakt, že absence konkrétního řeckého slova pro třmeny svědčí o jejich „novosti“ pro Byzantince. Písemné zmínky a archeologické nálezy dokazují, že třmeny byly v jižní a střední Evropě a východním Středomoří běžně používány ve vojenství již ve druhé polovině 6. století, přičemž v Římské říši se používaly již kolem roku 600.

    Zavedení třmenů mělo hluboký vliv na evropské vojenské taktiky a přispělo k rozvoji těžké jízdy. S třmeny mohli jezdci účinněji používat kopí a další zbraně, což vedlo k vzniku rytířského válečného umění, jaké známe ze středověké Evropy.

    Dnešním trendem jsou bezpečnostní třmeny – na trhu najdete spoustu různých variant. Například Acavallo.

    Třmeny dnes

    Dnes najdete v obchodech mnoho různých typů třmenů. Všechny se víceméně podobají prvním téměř 2000 let starým třmenům – mají oko pro třmenový řemen, různě tvarovaná ramena a třmenový můstek, mnohdy nechybí ani zdobení. Ale při detailním pohledu, dnešní třmeny jsou úplně jiné, vyvinuly se do mnoha podob, často mají bezpečnostní funkce a samozřejmě jsou vyrobeny z moderních materiálů.

    Typy třmenů

    Tradiční anglické třmeny, někdy také označované jako Fillis, jsou nejběžnějším typem třmenů používaných v anglických jezdeckých disciplínách. Anglický třmen má jednoduchou konstrukci s pevným, rovným třmenovým můstkem. Tato třmeny jsou obvykle vyrobeny z nerezové oceli a slitin nebo také z plastů. Variantou anglických třmenů jsou kloubové (flexi nebo ohebné) třmeny. Kloubové třmeny mají v ramenou jeden či více otočných bodů, které umožňují pohyb třmenového můstku nezávisle na zbytku třmenu. Tato vlastnost pomáhá snižovat zatížení kloubů jezdce, zejména kolen a kotníků tím, že tlumí nárazy a umožňuje přirozenější a pohodlnější polohu.

    Základní provedené bezpečnostních třmenů.

    Bezpečnostní třmeny

    Bezpečnostní třmeny jsou navrženy s ohledem na větší bezpečnost jezdce. Třmeny jsou vybaveny dodatečnými bezpečnostními mechanismy, které zabraňují zachycení nohy ve třmenu v případě pádu nebo nehody. Způsobů, jak zajistit, aby jezdec mohl bezpečně dopadnout na zem, je více – od prosté gumičky, přes výklopné části, pružné klouby, magnetické jištění či úplné rozložení třmenu.

    Foto: archiv společnosti Equiservis, spol. s r.o.

    360x360 AD
    Back to top