Sedlo je pro jezdce jednou z nejdůležitějších součástí výstroje – poskytuje pohodlí a stabilitu při jízdě. Stabilitu v sedle mají na starost především třmeny!
Trocha historie
První sedla na koně se objevila ve střední Asii kolem 7. až 8. století před naším letopočtem. Jednalo se přibližně o oblast dnešního Mongolska a Kazachstánu. Tato oblast byla domovem raných nomádských kultur, které se specializovaly na pastevectví a jízdu na koních. Skytové začali používat primitivní sedla, která se skládala z podložek nebo polstrovaných pokrývek umístěných na hřbetu koně, aby jezdcům poskytovala větší pohodlí a stabilitu při jízdě. Tato jednoduchá sedla byla často vyrobena z kůže a plsti a neměla pevnou konstrukci ani třmeny. Odtud se sedlo postupně šířilo do ostatních částí světa, včetně Evropy a Číny, kde se sedla postupně vyvíjela, objevila se kostra a později i třmeny.
První třmen nebyl bezpečný
První účinný třmen se s největší pravděpodobností objevil patrně v severní Indii kolem roku 200-300 n. l. Jednalo se o jakýsi provaz nebo kožený pásek se smyčkou na konci, kam jezdec vsouval špičku. Hrůza pomyslet, co se stalo, když noha smyčkou projela a jezdec vypadl ze sedla! Ale i tak, třmen znamenal pro jezdectví převratnou změnu, protože umožňoval jezdcům udržet se na koni i při rychlých pohybech nebo v nerovném terénu. Nicméně, první třmeny, které odpovídají našim představám o třmenech, se objevily v Číně přibližně ve 3. až 5. století našeho letopočtu. První spolehlivý důkaz v podobě keramiky s vyobrazením jezdce se třmeny pochází z Číny z hrobky z období Ťin datovanou asi 302 n. l.
Kovové třmeny z Číny
Třmeny z 5. století v Číně byly jednoduché, funkční a v zásadě se již velmi podobaly současným třmenům. Byly vyrobeny z bronzu nebo železa, měly obvykle oválný nebo téměř obdélníkový tvar s mírně zaoblenými rohy. Měly širokou základnu, na kterou si jezdec mohl bezpečně a pohodlně položit nohu a opřít se do ní. K sedlu byly třmeny upevněny pomocí kožených řemenů. V horní části třmenu byl obvykle otvor nebo úchyt, skrze který byl řemen provlečen. Třmeny bývaly reliéfně zdobené nebo potažené kůží. Tyto třmeny umožňovaly jezdcům lepší stabilitu a kontrolu nad koněm, což mělo obrovský vliv na efektivitu jízdy a bojové taktiky. Vynález třmenů byl jedním z klíčových momentů historie a měl dopad na vojenské a kulturní dějiny světa. Zkrátka, bez třmenů to nejde!
Třmeny ve středověké Evropě
Koncem 6. nebo začátkem 7. století n. l. se především díky nájezdníkům ze Střední Asie, jako byli Avaři, začaly třmeny šířit z Číny přes Asii do Evropy. Železný hruškovitý tvar třmenů, předchůdce středověkých evropských typů, byl v Evropě nalezen v avarských hrobech ze 7. století v Maďarsku. Třmeny rychle našly uplatnění, protože poskytovaly jezdcům výrazně lepší stabilitu a kontrolu nad koněm, což bylo důležité zejména v boji.
Za první evropskou písemnou zmínku o třmenech je považován válečný manuál Strategikon římského císaře Mauricia asi z roku 580. Císař popisuje vybavení jízdy: „…k sedlům by měly být připevněny dva železné stupně, laso s řemenem.“ Historici často poukazují na fakt, že absence konkrétního řeckého slova pro třmeny svědčí o jejich „novosti“ pro Byzantince. Písemné zmínky a archeologické nálezy dokazují, že třmeny byly v jižní a střední Evropě a východním Středomoří běžně používány ve vojenství již ve druhé polovině 6. století, přičemž v Římské říši se používaly již kolem roku 600.
Zavedení třmenů mělo hluboký vliv na evropské vojenské taktiky a přispělo k rozvoji těžké jízdy. S třmeny mohli jezdci účinněji používat kopí a další zbraně, což vedlo k vzniku rytířského válečného umění, jaké známe ze středověké Evropy.
Třmeny dnes
Dnes najdete v obchodech mnoho různých typů třmenů. Všechny se víceméně podobají prvním téměř 2000 let starým třmenům – mají oko pro třmenový řemen, různě tvarovaná ramena a třmenový můstek, mnohdy nechybí ani zdobení. Ale při detailním pohledu, dnešní třmeny jsou úplně jiné, vyvinuly se do mnoha podob, často mají bezpečnostní funkce a samozřejmě jsou vyrobeny z moderních materiálů.
Typy třmenů
Tradiční anglické třmeny, někdy také označované jako Fillis, jsou nejběžnějším typem třmenů používaných v anglických jezdeckých disciplínách. Anglický třmen má jednoduchou konstrukci s pevným, rovným třmenovým můstkem. Tato třmeny jsou obvykle vyrobeny z nerezové oceli a slitin nebo také z plastů. Variantou anglických třmenů jsou kloubové (flexi nebo ohebné) třmeny. Kloubové třmeny mají v ramenou jeden či více otočných bodů, které umožňují pohyb třmenového můstku nezávisle na zbytku třmenu. Tato vlastnost pomáhá snižovat zatížení kloubů jezdce, zejména kolen a kotníků tím, že tlumí nárazy a umožňuje přirozenější a pohodlnější polohu.
Bezpečnostní třmeny
Bezpečnostní třmeny jsou navrženy s ohledem na větší bezpečnost jezdce. Třmeny jsou vybaveny dodatečnými bezpečnostními mechanismy, které zabraňují zachycení nohy ve třmenu v případě pádu nebo nehody. Způsobů, jak zajistit, aby jezdec mohl bezpečně dopadnout na zem, je více – od prosté gumičky, přes výklopné části, pružné klouby, magnetické jištění či úplné rozložení třmenu.
Foto: archiv společnosti Equiservis, spol. s r.o.