• JEZDECKÁ SUKNĚ I OBKROČMO

    Běžkyně, lyžařka a cyklistka v sukni dnes nikoho nepřekvapí, sportovní sukně jsou oblíbené. Jezdkyně v sukni? To snad jen v dámském sedle, bleskne vám hlavou. Poradíme vám, jak si užívat jízdu v sukni i v klasickém sedle.

    Výlet do historie

    Bývaly doby, kdy ženám příslušelo chodit pouze v sukních či šatech. V těch dobách byl dopravním prostředkem kůň. Dámy, byly-li okolnostmi nuceny cestovat, cestovaly zpravidla ve vozech či kočárech. Nejen z dobových vyobrazení ale víme, že usedaly i do sedla. Již v raném středověku, konkrétně od 9. století, se používalo planchettové sedlo, ve kterém ženy seděly bokem a nohy se opíraly o stupátko. Časem se sedlo postupně měnilo, „jezdecký úbor“ vždy vycházel z aktuální módy. Z obrazů víme, že šaty dam z doby Karla IV. bývaly užšího splývaného střihu, mnohdy doplněné o klobouk se závojem. Později, v 16. a 17. století, se šaty začaly neúměrně rozšiřovat a s tím bylo potřeba upravit střih i materiály. V baroku již byly jezdecké sukně specializované, namísto běžně užívané vyztužené spodničky, která se do sedla naprosto nehodila, se užívalo větší množství jemnějších spodniček, které měly zajistit požadovaný objem sukně, ale bylo v nich možné na koni sedět. V té době ženy také převzaly z mužského šatníku kabátec, který nosily přes šaty. Pod kabátcem býval korzet, který měl dámám zaručit ženský vzhled, oblek byl doplněn kloboukem a rukavicemi. V korzetu jezdily dámy až do počátku 20. století. Teprve později byl korzet nahrazen bezpečnější a pohodlnější šněrovačkou.

    Stále v dámském sedle

    Od 19. století postupně dámská jezdecká móda ztrácí na objemu v sukních, sukně jsou splývavější, bohaté spodničky mizí. Dámy jezdí v šatech s vysoko střiženým pasem. Později se jezdecké šaty oddělují od šatů na běžné nošení. Sukně, často s vlečkou, bývají střihově upraveny, aby v sedle látka mohla splývat k zemi a zahalit boty. Pro pohodlí dam je materiál v zadní části sukně nařasený a vzniká takzvaný „honzík“. Sukni s korzetem doplňuje kratší kabátek, často s malými šůsky, a nezbytný klobouk a rukavice.

    Alice Hayes a její bezpečnostní sukně

    Základy jízdy na koni pro ženy v dámském sedle formulovala paní Alice Hayes ve své knize The Horsewoman z roku 1903. Bezpečnostní sukni si Alice Hayes nechala dokonce patentovat. Sukně měla na pravé straně vysoký rozparek, který se při chůzi uzavíral knoflíkem. V dámském sedle kryla sukně nohu jezdkyně jako zástěra a jezdkyně v případě pádu měla větší šanci, že se o sedlo nezachytí a dopadne bezpečně na zem.

    Zateplená jezdecká sukně  ELT Lotta Thermo v sobě spojuje dámskou eleganci, kvalitní funkční materiály a praktičnost.

    I obkročmo můžete mít sukni

    Ježdění pro radost s sebou nese nepřeberné množství možností. Jednou z nich je i možnost výběru jezdeckého oblečení. Nikdy nezapomenu na své okouzlení, když jsem poprvé viděla v sedle černého ponyho dámu v krásné dlouhé sytě červené sukni. Seděla obkročmo v drezurním sedle a sukně zakrývala sedlo i celý hřbet koně až ke kořeni ocasu.

    Pro romantické duše nemusí být splývavá jezdecká sukně nedostižný sen. Pro klasické sedlo je nejlepší zvolit kolovou sukni. Důležitý je výběr materiálu, který musí být dostatečně těžký a zároveň splývavý. Délku je třeba upravit tak, aby zakrývala špičky bot. Kdo chce pod sukní skrýt celý hřbet a koně zahalit až po kořen ocasu, nejspíše se nevyhne malé vlečce.

    Střih je také důležitý

    Důležité je řešení sukně před sedlem. Jsou střihy s překryvem či s rozparkem. Další vychytávkou je uchycení sukně za špičku bot, aby se pod sukni v klusu a cvalu nedostal vzduch, který by mohl jezdkyni přichystat velmi horkou chvilku. Z toho důvodu se doporučuje spíše těžší látka, případně do dolního okraje zašít malá závažíčka, která se dávávala do záclon v dobách našich babiček. A co je důležité, pěkné rukavičky a pokrývka hlavy (při jízdě bych se přimlouvala za přilbu) jinak klobouk nebo věnec.

    Jezdecká sukně na zimu!

    A máme zde ještě jednu skvělou sukni, na kterou nesmíme zapomenout. Sportovní zateplenou jezdeckou sukni. Sukni, která dodá centimetry tepla zmrzlým jezdkyním, zahřeje zadek i stehna. Obvykle kabát hřeje lépe než bunda, protože je delší. V bundě se lépe jezdí, protože je kratší. Zimní jezdecká sukně hřeje tam, co dlouhý kabát, ale nepřekáží. Samozřejmě na velké skákání to asi nebude úplně  nejpraktičtější věc, ale na běžnou jízdárenskou práci a vyjížďky bude, stejně jako jezdecký kabát, skvělá. Některé zimní jezdecké sukně jsou v přední části vybaveny zipy, které pro jízdu rozepnete, a když sesednete, zavřete zipy a užíváte si tepla. Jednoduché a praktické!

    Foto: titulní foto archiv Karolíny Fränkelové, foto Magdaléna Straková, foto v článku archiv společnosti Equiservis, spol. s r.o.

    360x360 AD
    Back to top