Ať už je vaše přilba úplně jednoduchá, nebo stylová a moderní, blýská se krystaly a glitry, nese hrdě národní barvy nebo je klasicky elegantní, je to především důležitý kus bezpečnostního vybavení jezdce. Je nezbytné udržovat přilbu v dobrém stavu, aby dlouho a dobře sloužila.
Přilby nemají rády horko
Přilbu poškozují extrémní teploty, přičemž chlad, případně mráz, je pro přilbu snesitelnější než extrémně vysoké teploty. Zvláště je proto třeba věnovat pozornost přilbám v létě. Neskladujte přilbu na přímém slunečním světle nebo při vysokých teplotách. Jednou z nejhorších věcí je nechat přilbu v rozpáleném autě. V horkých dnech se teploty za sklem auta mohou vyšplhat k 60 a více stupňům Celsia. Už tato teplota může nevratně materiál přilby poškodit. Pěnový polystyren neboli EPS – vrstva mikroskopické „bublinkové fólie“, která chrání hlavu v případě pádu, se ve vysokém horku roztaví. To samé se může stát s vnější skořepinou.
Udržujte ji v čistotě
Pot, make-up, opalovací krém, prach a nečistoty – to vše se hromadí na vnitřním povrchu helmy a kromě hygienického hlediska může dojít i k poškození materiálu, kterým je helma polstrovaná. Proto přilbu čistěte pravidelně. Je důležité používat pouze přípravky speciálně vyrobené pro přilby. Při čištění vždy respektujte pokyny výrobce. Vnitřní výstelky můžete u mnoha helem vyjmout a dle pokynů výrobce vyprat ve vlažné vodě. Při manipulaci dávejte pozor na suché zipy, které výstelky drží ve skeletu helmy. Čištění a výměna těchto vložek může výrazně prodloužit životnost přilby.
Vnější povrch z hladkého plastu lze bez problémů omýt, pokud má helma textilní povrch, čistěte ji opatrně houbou, hadříkem nebo jemným kartáčkem na sucho, případně namočeným v mýdlové vodě.
Po použití vždy před uložením nechte přilbu vyschnout a ukládejte ji zbavenou viditelných nečistot. Skladujte ji na suché místo mimo sluneční světlo, ideálně uloženou v prodyšném textilním obalu.
Kontrola je důležitá pro bezpečnost
Kontrola stavu je důležitá z důvodů zachování bezpečnosti přilby. Zaměřte se na stav a uchycení vnitřní výstelky, důležité je funkční zapínání a stav fixačních řemínků. Řemínky se mohou časem uvolnit, naprasknout či povolit v ukotvení k přilbě či šití. Vnitřní výstelka se vytlačí, u některých přileb je možné ji potom vyměnit za novou. Vhodné je také vizuálně zkontrolovat stav vnitřní tlumící vrstvy.
Každá přilba jednou doslouží
Uvádí se, že helmu je vhodné vyměnit asi po pěti letech užívání bez ohledu na to, zda je viditelně poškozená nebo ne. Důvodem je stárnutí materiálů způsobené přirozeným opotřebováním.
Z bezpečnostních důvodů je zcela nezbytné přilbu vyměnit vždy při viditelném poškození a nutností je také její výměna po pádu, kdy byla přilba vystavena tvrdému nárazu.
Přilba se na pohled může zdát v pořádku, vnější skořepina nepraskla, řemínky drží, nic se nikde neutrhlo, jenže prasklina může být uvnitř, na vnitřní výplni, která slouží speciálně právě pro tlumení nárazů. Vnější skořepina musí být tvrdá a odolná, aby zabránila proražení například kamenem nebo kopytem koně. Ale vnitřní vrstva může být po pádu deformovaná či prasklá a její účinnost pak bude podstatně snížena a při další nehodě už nebude schopna splnit svou tlumící funkci.
Zdá se vám, že je to špatně, že by přeci přilba prasknout neměla? Opak je pravdou! V případě tvrdého pádu je to totiž právě přilba, která má maximálně pohltit náraz a ochránit vaši hlavu. A pokud to znamená, že u toho praskla, buďte rádi – taková přilba skvěle vykonala svou práci.
Foto: archiv společnosti Equiservis, spol. s r.o.